Minden évben nyomon követjük a trendi színeket és vizuális megoldásokat a webtervezés világában. Minden évnek megvan a maga színe és trendje, ha az ember a neten böngészik, be tudja tájolni, hogy egy adott weblap nagyjából mikor készült.
A legfrissebb trendeket nem kell feltétlenül követni, mi még mindig azt valljuk, hogy a márka saját arculata sokkal fontosabb az aktuális divatnál, ráadásul a cég honlapja hosszú évekig szolgálja a márkát, nem csak egy tavasz/nyári szezonban kell jól mutatnia.
És ami ennél is fontosabb: a felhasználóbarát megjelenés. Hiába tetszik egy izgő-mozgó, folyton változó grafikai elem, ha semmi célja és haszna nincs a weboldalunkon. Örök szabály: a funkció a design felett.
Ettől függetlenül érdemes szétnézni a webes világ legfrissebb megoldásai között, ha másért nem, hogy inspirálódjunk, hiszen mindig jól jöhet egy kis vérfrissítés a saját oldalunkon is.
Nézzük 2023 nyolc legnépszerűbb webdesign trendjét.
#1 Akadálymentes webhelyek
2022. március 18-án az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma új irányelveket tett közzé a webhelyek akadálymentes megjelenéséről, amelynek nagy szerepe volt a diszkrimináció felszámolásában. Ennek értelmében a nagyközönség számára elérhető vállalkozásoknak (bank, kórház, stb. és természetesen az összes online webáruház és weblap) törekedniük kell arra, hogy a látás- és/vagy hallássérült látogatók is megértsék az oldal tartalmát. Például a beágyazott videókat feliratozzuk, hogy segítsünk a látássérült felhasználóknak megérteni a tartalmat.
Az akadálymentes webhelyek megkönnyítik a felhasználók számára az információk észlelését és a felhasználói felületeken való navigálást.
#2 Nosztalgia
A 80-as és 90-es évek dizájnja viharként söpört végig a 2020-as éveken – a terméktervezéstől a webes grafikákig mindenre hatással van. A nosztalgikus érzések felébresztésével egy márka azonnal meg tudja ragadni a látogatóit.
A webdesignban elterjedt technika a klasszikus színsémák, betűtípusok és képek beépítése, amelyek az idő próbáját kiállt sablonokra emlékeztetik a látogatókat.
#3 Mesterséges intelligencia
Manapság egyszerűen nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a mesterséges intelligencia mindent átvesz a tervezéstől a szövegírásig. Igaz, hogy az AI tervezési eszközei sokat fejlődtek, de ez nem jelenti azt, hogy képesek leváltani az emberi tervezőket és más kreatív szakembereket. Az AI-ra lehetőségként kell gondolnunk, nem ellenségként.
A webes világban egyre felkapottabb a chatbotok alkalmazása, amihez a mesterséges intelligenciára van szükség – a chatbotok virtuális asszisztensként szolgálnak, lehetőséget adva az ügyfeleknek, hogy kérdéseket tegyenek fel, vagy alapvető támogatást kapjanak, amikor az ügyfélszolgálati alkalmazottak offline állapotban vannak. A dizájn az egyik legfontosabb szempont a sikeres chatbotok fejlesztésében, mivel a jó tervezés javítja a felhasználói élményt.
#4 Minimalizmus
Nem mindenki vágyik feltűnő weboldalra, amely tele van merész színekkel és szeszélyes animációkkal. Ezért a minimalizmus a 2023-as év egyik legnépszerűbb webdizájn-trendje.
A minimalista dizájn korlátozott színpalettát és csak annyi dizájnelemet használ, amennyi a lényeg megértéséhez szükséges. Bár a minimalista esztétika elfogadása számos előnnyel jár, nagyon oda kell figyelni az egyes kialakítások általános egyensúlyára, mivel a nagy mennyiségű fehér felületen a legkisebb hiba is kiabálni fog.
#5 Mikrointerakciók
A webhelyen végzett tipikus interakciók közé tartozik egy hivatkozásra kattintás, megjegyzés írása egy blogbejegyzéshez, egy videó megtekintése vagy egy kérdőív kitöltése.
A mikrointerakciók még kevesebb cselekvést igényelnek a felhasználóktól és biztosítják, hogy a látogatók hiba nélkül navigálhassanak a webhelyen.
Erre a legjobb példa a folyamatjelzők használata. Ezeket a mutatókat gyakran használják olyan oldalakon, ahol a felhasználóknak űrlapot kell kitölteniük, vagy több lépésből álló folyamatot kell végrehajtaniuk. Amint a felhasználó végrehajt minden szükséges műveletet, a folyamatjelző mutatja, hogy a webhely reagál a bemenetre, így biztosítva a látogatót, hogy a webhely reagál a kérésére (ez lehet egy felugró pipa vagy mosolygós emoji).
#6 Mobilbarát megjelenés
A mobilbarát dizájn nem újdonság, de fontosabb, mint valaha, így 2023 egyik legnépszerűbb webdesign-trendje lett. 2023-ban 6,5 milliárd okostelefon üzemel a nagyvilágban és a legtöbb felhasználó ezeket használja foglalásokhoz, éttermi menük megtekintéséhez, autószerviz időpontfoglaláshoz és számtalan feladat elvégzéséhez. Ha egy cég webhelye nem működik jól mobileszközökön, a látogató szinte azonnal tovább keresgél.
Ma már nem elég, ha az oldalunk reszponzív – azaz minden eszközön élvezhető a tartalom, egyre fontosabb, hogy először mobilon álmodjuk meg az oldal felépítését, hiszen sokkal több látogató nézi meg a webhelyünket a mobiljáról.
#7 Kiterjesztett valóság (A/R)
A kiterjesztett valóság a számítógép által generált tartalmat a valós világ elemeivel ötvözi, így sokkal jobb élményt nyújt. A technológia fejlődésének köszönhetően egyre több márka épít be A/R elemeket weboldalaiba.
Remek példa erre az Amazon, amely a Virtual Try-On funkció segítségével lehetővé teszi, hogy a vásárló “felpróbálja” a megvásárolni kívánt cipőt vagy ruhát. A Virtual Try-On bevezetése növelte az eladások számát és csökkentette a visszaküldött termékek arányát.
Az IKEA is a kiterjesztett valóságot használja a vásárlói elköteleződés növelésére és a márkahűség javítására. A cég saját tervezési lehetőséget kínál, hogy segítsen az ügyfeleknek kiválasztani a megfelelő bútorokat és kiegészítőket. Az IKEA Studio még azt is lehetővé teszi, hogy okostelefonunk segítségével 3D-s tervet készítsünk minden helyiségről, így könnyen kísérletezhetünk a különböző termék kombinációkkal.
#8 Sötét mód
A reszponzív dizájnhoz hasonlóan a sötét mód sem új, de népszerűbb, mint valaha. Egyes felhasználók könnyebben olvasnak világos szöveget sötét háttéren, ráadásul a sötét mód meghosszabbíthatja egy okostelefon vagy táblagép akkumulátorának élettartamát.
Sok weboldal egyaránt kínál világos és sötét módot is a látogatóknak.