Ezért fontos a tipográfia a webdesignban – és a teljes arculat kialakításában

Amióta webes felületek tervezésével foglalkozom, akaratlanul is figyelek minden webhely és applikáció betűtípusára. Ha nagyon tetszik egy weblap első ránézésre, sokszor nem is tudom megmagyarázni, hogy mi fogott meg benne, egyszerűen csak jó érzés böngészni az oldalon – ebben a tipográfiának óriási szerepe van, pedig általában csak tudat alatt hat ránk.

Mielőtt belemélyedünk, ez a tipográfia hivatalos definíciója:

A tipográfia nyomtatott betűkkel foglalkozó szakma és művészeti ág, melynek célja olyan írásképet kialakítani a betűtípusok és betűcsaládok alkalmazásával, mely egyszerre esztétikus és célszerű.

A gyakorlatban ennél sokkal több: ha jól választjuk és jól használjuk, a tipográfia tartalmasabbá és hatékonyabbá teheti az írott tartalmat és segít a márkaépítésben, az arculat kialakításában.

Íme 7 érv, amit érdemes komolyan venni márkaépítésnél

1. Meghatározza a márka hangját és hangulatát

A márka hangulatát nem egyetlen elem vezérli. Ez több elem kombinációja, amely egy általános benyomást kelt a felhasználókban. Ebben fontos szerepet játszik a tipográfia, amely együtt dolgozik  a márka színeivel, a képekkel, a megírt szöveggel és más tervezési elemekkel, hogy egységes benyomást keltsen.

Használhatunk talpas (serif) betűtípust a hagyományosabb és komolyabb márkabenyomás érdekében, vagy egy modern, innovatív hangulathoz választhatunk egy talpatlan (sans serif) betűtípust. A stilizáltabb vagy tematikusabb érzés érdekében választhatunk display betűtípust.

A webdesigner segít a betűválasztásban, de jó kutatómunka, ha a webes tervezés előtt körülnézel a hasonló weboldalakon és kiválasztod, melyik tetszik és melyik áll nagyon távol a márkádtól.

tipográfia és webdesign
A márka profilja és célközönsége határozza meg az alkalmazott betűtípust – nem a saját ízlésünk

2. Segít megragadni közönség figyelmét

A jól megválasztott tipográfia ügyesen fokozza a webes élményt, de egy rossz betűtípussal vagy színnel pont az ellenkező hatást érhetjük el – az olvashatatlan szövegekről hamar továbbkattint a látogató.

Még ha a felhasználó nem is tudja pontosan megmondani, hogy miért (mivel a tipográfia nem olyan szembetűnő és tudatos, mint a képek, a színek vagy a nyelvezet), a jól alkalmazott tipográfia érzelmi benyomást hagy a felhasználókban.

3. Segít megszólítani a különböző célközönségeket

A tipográfia okos használata segíthet a márka adaptálásában, hogy a közönség különböző szegmenseivel kapcsolatba léphess anélkül, hogy a márkádtól nagyon eltérő stílusokat kelljen alkalmazni.

Például egy idősebb korosztálynak szóló marketing kampányban használhatod a fő betűtípusod vastagabb, nagyobb méretű verzióját.

tipográfia és webdesign
A felhasznált betűtípus ugyanaz, mégis máshogy alkalmazzuk a nőknek és a férfiaknak célzott hirdetésben

4. Egyedi hierarchiát hoz létre

A tipográfia alkalmazása vizuális struktúrát ad a felhasználóknak a legfontosabb információk azonosításához. A hierarchia felállítható többek között a betűméret, az elhelyezés, a betűk vastagsága és a szín használatával. Ez megkönnyíti a felhasználók számára a webhely átolvasását és a legfontosabb információk azonosítását.

tipográfia és webdesign
A csökkenő betűméret határozza meg a szöveg hierarchiáját és vezeti az olvasó figyelmét

5. Teljesebb felhasználói élményt biztosít

A tipográfia segít navigálni a weboldalon belül. Segít a felhasználónak abban, hogy megkapja a kívánt információt, hogy könnyen megtalálja azt, amiért az oldaladra látogatott. A könnyű navigáció megkönnyíti a látogató döntéshozatalát és a cselekvést (pl. feliratkozás, letöltés, vásárlás).

Segít a vállalkozásának abban is, hogy irányítsa a felhasználói műveleteket, és releváns információkat biztosítson.

A tipográfia varázsa, hogy anélkül színesítik a felhasználói élményt, hogy ennek igazából a tudatában lennénk.

6. Segíti a márka felismerését minden felületen

A következetesen alkalmazott tipográfia segít egy olyan márka létrehozásában, amely különleges benyomást kelt a felhasználókban.

A jól megválasztott betűk jól felismerhetőek, beazonosíthatóak és jól olvashatóak bármilyen digitális felületen (pl. telefon, tablet) és nyomtatva is, akár egy kis névjegykártyán, akár óriásplakáton kell megjeleníteni.

7. Segít a márkaépítésben

A vizuálisan tetszetős és jól kivitelezett tipográfiának meg kell maradnia a fogyasztók elméjében. A nagyobb cégek egyedi betűtípusokat készítenek márkájukhoz, azonban a te márkád betűinek nem kell teljesen egyedinek vagy túlságosan eltérőnek lenniük ahhoz, hogy emlékezetesek legyenek.

A tipográfia következetes használata asszociációt épít ki a betűtípus és a márka között. Ha a fogyasztók folyamatosan látnak egy bizonyos betűtípust, akkor azt idővel a te márkádhoz társítják.

tipográfia és webdesign
A nagy márkák bevésődött betűtípusai segítenek a bizalomépítésben – ha egy oldalon meglátjuk ezeket a logókat, tudjuk, hogy jó helyen járunk

Összefoglaló gondolatok a tipográfiáról

  • A tipográfia kihagyhatatlan stratégiai eszköz a webdesignban.
  • Segít a márkaépítésben és segít irányítani a felhasználói műveleteket a webhelyen.
  • Gyakran csak a felhasználók tudatalattijára hat, de mégis jelentős benyomást hagy bennük.
  • A tipográfia a webdesign többi elemével együtt dolgozva növelheti a webhelyed konverzióját és segít a pozitív felhasználói élmény megteremtésében.

Ha saját weboldalt szeretnél vagy a márkád arculatát kialakítani, keress hasonló oldalakat a világ minden pontjáról és gyűjtsd össze azokat, amik inspirálnak – ha a saját honlapodat kell majd megtervezni, nagy segítség lesz a webdesigner számára.

Mi is szívesen segítünk a honlapod elkészítésében a kezdeti tervektől a megvalósításig.

A bejegyzés megírásához ezt a cikket használtam fel.