Honlapot szeretnék!

Előbb-utóbb minden vállalkozó életében eljön az a pillanat, amikor kinövi a közösségi oldalak nyújtotta lehetőségeket. Ilyenkor elkezdesz nézelődni, hogy másoknak milyen honlapjuk van, a barátaid kivel csináltatták a sajátjukat, és elkezdesz gondolkozni, hogy a te céged vajon hogy mutatna a weben. (spoiler: Jól!)
Ebben a cikkben azoknak szeretnék segítséget nyújtani, akik már tudják, hogy KELL nekik egy jó honlap, de nem tudják, mi mindenre lesz szükség hozzá. Ezeknek a tudatában felkészülten és magabiztosan kereshetsz fel egy webdesignert, honlapkészítőt.

#1 Mennyi idő alatt lesz kész a honlapom?

Ez a kérdés az elsők között szokott felmerülni, amikor leülök valakivel a honlapkészítésről beszélgetni. Először el kell döntened, hogy milyen oldalra van szüksége a vállalkozásodnak, termékednek.
Ha egy rövidebb, bemutatkozó oldalt szeretnél, amelynek a célja, hogy a közönség, a potenciális ügyfelek megismerjék, hogy ki vagy és mivel foglalkozol, az nagyjából 3-4 hetet vesz igénybe.
Amennyiben a célod megrendelések, eladások generálása, akkor két lehetőséged van: vagy egy űrlapon keresztül küldik a vásárlók a megrendeléseket (ez egyszerűbb, akár 4-5 hét alatt elkészülhet), vagy egy teljes webshopot építünk fel (ennek elkészítése a termékek száma, kategóriák, fizetési lehetőségek függvényében 6-12 hetet vesz igénybe).

Mutatok két példát mindkét verzióra:

az aranylampas.hu weboldal fotója

a boriskaceramics.com weboldal fotója

#2 Mik a legfontosabb kérdések, mielőtt belevágunk?

Legelőször fogalmazd meg magadnak, hogy miért van szükséged honlapra – mi lesz a célja.
Tudod-e, hogy hogyan fogsz eljutni a potenciális ügyfeleidhez?
Van-e elegendő mennyiségű és minőségű tartalmad (szöveg és kép) – ha nincs, össze tudod-e rakni magad, vagy szövegíró és/vagy fotós segítségét kell kérned.
Informálódj, hogy a honlap elkészítésén felül milyen fix, havi vagy éves költségekre kell számítanod, és mérlegelj, hogy ez hosszú távon is bele fog-e férni a büdzsébe.

#3 Mi a honlapom üzleti célja?

Mit akarok elérni a honlappal? Ez területenként, vállalkozónként, cégenként változó.
Ha például ügyvéd, tanácsadó, könyvelő vagy, az a célod, hogy felkeressenek a látogatóid egy kapcsolati űrlap vagy egy kapcsolat oldalon található telefonszámon, e-mailen keresztül.
Ha kozmetikus, autószerelő, fogorvos vagy, akkor már lehet egy időpontfoglaló rendszert is beépíteni az oldalra.
Ha egyedi kézműves termékeidet, könyvedet vagy ruházati cikkeidet szeretnéd értékesíteni, akkor egy megrendelési űrlap biztosan kell a honlapra; ha pedig sok terméked van, akkor egy teljes webshop felépítése elengedhetetlen.

#4 Kiket akarok elérni?

Az tiszta sor, hogy mindenki nem lehet a célközönséged. Minél jobban le tudod szűkíteni, annál jobban lehet pozicionálni az oldalt, és a hirdetéseknél is sokkal jobb eredményt fogsz elérni.
Milyen problémára kínálsz megoldást? Mi az az igény, amire a te terméked tökéletes hiánypótló? Miben vagy egyedüli a versenytársaidhoz képest?
Ha ezekre tudsz válaszolni, akkor be tudod határolni azt a társadalmi réteget, akiket el akarsz érni.
Írj le magadnak legalább 50 kulcsszót, amit már a honlapod szövegének megírásánál is használsz és később, a hirdetésekben is megjeleníthetsz.

Szőke, fiatal hölgy dolgozik a laptopján.

#5 Jöhet a tartalom

Ez bizony hosszadalmas, de kifizetődő, pepecselős meló. A szöveges résznek pontosan be kell tudnia mutatni a szolgáltatásaidat, termékeidet, anélkül, hogy túl hosszúra nyúlna az olvasnivaló, hiszen az emberek viszonylag rövid idő alatt döntik el, hogy maradnak-e egy adott oldalon, vagy tovább kattintanak.
Ha van hozzá hangod, stílusod, akkor a legjobb, ha te magad írod meg a szöveget, hiszen te ismered a cégedet a legjobban. Viszont arra bátorítalak, hogy keress egy profi szövegírót, ha már az első bekezdésnél elakadsz.
A tartalomhoz keresünk képeket, nem fordítva. Tehát ha készen van a szöveges részek hierarchiája, akkor össze kell szedni hozzá jó minőségű fotókat – itt nem kell műtermi fotózásra gondolni, egy jobb telefon ma már képes hozni az elvárható minőséget.
Ezen a ponton nagyjából összeáll a kép, hogy a főoldalon kívül milyen aloldalakra, menüpontokra lesz szükség.

#6 Készülhet a látványterv és végre a honlap is

Ha készen vagy az eddigi pontokkal, és találtál egy megbízható webdesignert, akivel működik a kémia, tetszenek a referenciái és van is szabad kapacitása a közeljövőben, akkor kezdődhet a közös munka érdemi része.
Az általad megadott szempontok alapján készít neked 2-3 látványtervet, amiből kiválaszthatod azt, ami a legjobban illik a brandedhez, a cégedhez és nagy eséllyel tetszeni fog a célközönségednek is – mert igaziból ez számít, nem az, hogy a te kedvenc színed szerepeljen benne.
Miután mindenben megállapodtatok, szerződést köttök és sok-sok munkaóra és egyeztetés után hamarosan világgá kürtölheted, hogy neked is van egy optimalizált, működő, felhasználóbarát, csodaszép honlapod.