Ez a cikk olyan kulcsfontosságú közösségi média trendeket vázol fel, amelyek 2022-ben és azután is uralják majd ezt a területet.
2022-ben körülbelül 3,96 milliárd közösségi média-felhasználó van világszerte (a 2017-es 2,5 milliárd felhasználóhoz képest). És ez a szám elkövetkező években az előrejelzések szerint még tovább fog növekedni.
#1 A közösségi média vásárlási platformként jelenik meg
Ahogy a vásárlás virtuálisabbá vált a járvány idején, a közösségi média platformok egyre népszerűbb vásárlási lehetőséggé váltak. A közösségi kereskedelmi vásárlók száma 25,2%-kal nőtt az Egyesült Államokban, és elérte a 80 milliót.
A fiatalabbak ennél is nagyobb arányban vásárolnak közösségi oldalakon.A 15-22 éves vásárlók 37%-a használta a „vásárlás” gombot a közösségi médiában, és 30%-a vásárolt valamit egy „vásárlás” gombot tartalmazó közösségi média történetből (Instagram vagy Facebook story).
Az Instagram az egyik vezető közösségi e-kereskedelmi oldal, már Instagram üzletet is létre lehet hozni ezen a felületen. A fogyasztók 70%-a az Instagramot keresi fel először, hogy felfedezzen egy terméket és az Instagram-felhasználók körülbelül 90%-a követ legalább egy üzleti oldalt.
A Facebook azonban szintén vezető szerepet tölt be a közösségi kereskedelemben. 2020-ban a Facebook hozzáadta a Facebook Shops szolgáltatást a vásárlási eszközei közé, a Facebook Marketplace és a vásárlásra ösztönző hirdetések mellé. A Facebook Shops lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen online áruházat hozzanak létre, amely a Facebookról vagy az Instagramról is üzemeltethető.
Az előrejelzések szerint a jövőben más közösségimédia-platformok is belépnek a játéktérre. Például 2019 végén a TikTok elkezdett kísérletezni a terméklinkekkel.
A közösségi kereskedelmi tér bővülésével a közösségi média platformok valószínűleg olyan funkciókat fognak adaptálni, amelyek megkönnyítik a vásárlást a felhasználók számára – ezért vezették be sokan a chates marketinget. A Facebook Messenger például több mint 2 milliárd üzenetet közvetít havonta a fogyasztók és a vállalkozások között.
A Facebook Shops lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy a Messengeren, a WhatsApp-on vagy az Instagram Directen keresztül lépjenek kapcsolatba a vállalkozásokkal, és közvetlenül ezeken a csevegéseken keresztül vásároljanak, hiszen a fogyasztók egyre inkább ezekre a közösségi vásárlási funkciókra támaszkodnak. Becslések szerint a fogyasztók 33%-a jobban szereti az ügyfélszolgálati interakciót a közösségi médiában, mint a telefonon vagy e-mailben.
#2 A rövid formátumú videótartalom elterjedése
A videobejegyzések jobban teljesítenek, mint a közösségi médiában közzétett fotóbejegyzések. Például az Instagram-videók kétszer akkora érdeklődést váltottak ki, mint a fotóposztok. Egy tanulmány szerint idén az online tartalmak 82%-a videókból áll majd.
A TikTok egy közösségi média platform, amelyet rövid formátumú videóknak szenteltek. 2020 első három hónapjában a TikTokot 315 millió alkalommal töltötték le világszerte, ami akkor rekordot döntött a letöltések számában.
Más közösségimédia-cégek is több lehetőséget teremtenek a rövid formátumú videóbejegyzéseknek. A TikTokkal való versenyzés érdekében az Instagram 2020-ban elindította az Instagram Reels szolgáltatást az IGTV és a Stories mellett. A Reels lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy legfeljebb 30 másodperces videókat rögzítsenek és tegyenek közzé.
A YouTube 2020-ban egy új funkciót is bevezetett, a YouTube Shorts-t a TikTok és Instagram Reels versenytársaként. A YouTube Shorts segítségével a felhasználók 15 másodperces videókat tehetnek közzé. Bár még gyerekcipőben jár, a YouTube Shorts már most is 15 milliárd megtekintést ér el naponta világszerte.
Ahogy a világjárvány idején egyre többen költöztek az internetre, az élő közvetítéseket egyre gyakrabban használták nyilvános események és találkozók fogadására. Az élő közvetítés iparága 99 százalékkal nőtt 2020-ban, és várhatóan tovább fog növekedni 2022-ben és azt követően is.
#3 A közösségi média a mindennapi élet részévé válik
2020 végére az amerikaiak több mint 72%-a használta a közösségi médiát, ami 4,3%-os növekedést jelent az előző évhez képest. És nemcsak a közösségi médiát használók száma nő, hanem a felhasználók által a közösségi média platformokon eltöltött idő is növekszik.
Az emberek átlagosan napi 145 percet töltöttek a közösségi médiában. Ez körülbelül egy órával hosszabb, mint amennyit az emberek a közösségi médiában töltöttek 2012-ben. Ez teszi a közösségi médiát egyre népszerűbb csatornává a marketingesek számára.
#4 A Facebook továbbra is az élen marad (egyelőre)
A Facebook továbbra is a leggyakrabban használt közösségi média platform a világon, amelyet szorosan követ a YouTube. Az Instagram és a TikTok volt a negyedik és a hetedik legnépszerűbb platform a világon.
A negatív sajtóvisszhang ellenére a Facebook növekedése nem lankad. A platformnak jelenleg körülbelül 1,845 milliárd napi felhasználója van. Egy átlagos felhasználó körülbelül 58 percet tölt a Facebookon naponta.
Egy átlagos YouTube-felhasználó pedig körülbelül 40 percet tölt a platform használatával. És becslések szerint a YouTube napi 30 millió felhasználóval rendelkezik.
Az Instagramnak napi 500 millió aktív felhasználója van és az átlagos felhasználó körülbelül 53 percet tölt az Instagramon naponta.
Egy átlagos TikTok-felhasználó körülbelül 52 percet tölt az alkalmazáson naponta. Míg a fiatalabb felhasználók átlagosan napi 80 percet töltenek az alkalmazással.
#5 A felhasználók rövidülő figyelme több kisebb tartalmat eredményez
Habár az emberek több időt töltenek a közösségi médiában, de kevesebb időt fordítanak az egyes posztokra. A tanulmányok szerint az átlagember figyelme 8 másodperc, ami 20 évvel ezelőtti 12 másodperchez képest kevesebb.
Azok, akik számítógépükön érik el a közösségi média tartalmait, általában valamivel több időt töltenek az egyes tartalommal, mint a mobileszközökön. Például azok, akik számítógépről követik a Facebookot, átlagosan 2,5 másodpercet töltöttek egy tartalommal, míg azok, akik telefonjukról nyitják meg az app-ot, 1,7 másodpercet töltöttek ugyanazzal a tartalommal.
A közösségi oldalak úgy alkalmazkodtak ehhez, hogy egyre gyakrabban kínálnak olyan falatnyi tartalomlehetőségeket, mint a rövid formátumú videók és az elmúló, eltűnő tartalom, mint például a story-k.
#6 Összefoglalás
A közösségi média használata a következő 2-3 évben várhatóan emelkedő pályán marad, és a közösségi média óriásai valószínűleg megőrzik helyüket, a kialakuló verseny ellenére.
Az olyan új funkciók, mint például a mulandó tartalom, a rövid formátumú videók és az AR (kiterjesztett valóság), biztosítják, hogy a felhasználók napról-napra egyre hosszabb időt töltsenek a legnépszerűbb közösségi média-platformokon.
Az előrejelzések szerint a növekvő elkötelezettség továbbra is élénkíti a közösségi kereskedelmet, és bevételt termel a vállalkozások számára.
Ennek eredményeként a vállalatok várhatóan egyre inkább törekszenek arra, hogy közösségi média stratégiájukat az e platformok által bevezetett változásokhoz igazítsák.
A cikk eredeti, teljes terjedelmében itt olvasható.